Olen ollut Facebookissa todella pitkään jo, mutta olen valinnut olla jonkin verran rajoitetusti yleisesti sosiaalisessa mediassa. Lähinnä henkilökohtaiset tilini ovat sitä varten, että voin jakaa omien piirieni kanssa minun kuulumisia. Pikku hiljaa kuitenkin piirit Facebookissa ja Instagramissa ovat laajentuneet ja olen pohtinut, tarvitseeko minun olla yksityinen enää. Piireissäni on kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole minun ystäviäni tai lähipiiriini kuuluvia. Rajoitan näissä sisällöissä jonkin verran jakamaani sisältöä. Kirjoitin nimeni Googleen ja tiesin jo etukäteen, että omalla nimelläni hukun kaimojen joukkoon ja minusta löytyy melko vähän mitään tietoja. 

Googlesta löytyy linkit Facebook ja LinkedIn profiileihin, sekä muutama harastukseen liittyvä sivu. Suurin osa hakutuloksista käsittelee kuitenkin minua nimekkäämpiä kaimojani, joten joutuu kaivamaan aika pitkään ennen kuin edes löytää noita harrastuksiin liittyviä asioita. Käytännössä siis tarvitsee tietää minusta jo etukäteen jotakin tarkentavaa, että minusta alkaa löytyä tietoa hakutuloksista. 

Googlen kuvahausta löytyy LinkedIn -profiilikuvani ja se on toki käytettävissä väärin. Mutta enemmän olen huomannut, että tarkistammatta sähköpostiosoitetta lähetetään todella paljon sähköposteja. Minulla on lukuisia esimerkkejä siitä, että olen saanut kaimojeni sähköposteja tärkeisiinkin asioihin liittyen ja olisin voinut tehdä heille hallaa näillä tiedoilla. Sain esimerkiksi valokuvauksen koevedokset kaimasta ja siinä olisi ollut oiva tilaisuus lähteä kaivamaan henkilöstä lisää infoa ja alkaa käyttämään hänen kuviaan väärin. Vaikka jakaa nämä kuvat internettiin ilman lupaa. Heidän onnekseen olen kuitenkin päätynyt vastaamaan näihin viesteihin ystävällisesti ja pyytämään osoitteen tarkistusta, jotta oikea henkilö saa tarvitsemansa tiedot. 

Mielestäni jokainen, myös julkisuudessa olevat, saavat päättää itse millaisia asioita jakavat internetissä. Toiset arvostavat yksityisyyttään enemmän ja toiset taas jakavat tietoja mielellään. Toki julkisuuden henkilö on löydettävissä internetistä niiden tietojen perusteella, joita sinne ovat jakaneet muut tahot. Julkisuuden henkilölle tietojen löytymisellä ja oman itsensä esillä pitämisellä voi olla positiivisia vaikutuksia hänen uraansa. Mutta vain, jos osaa käyttää sosiaalista mediaa oikein.