Teimme kuvitteelliselle retkeily-yhdistykselle some-toteutuksen. Pohdimme toteutusta suunnitellessa millaisin tavoin saavutamme mahdollisimman monen yhdistyksen jäsenen. Totesimme, että tänä päivänä yhdistys ei välttämättä tarvitse omaa kotisivua, jonka ylläpitäminen osoitteineen maksaa jonkin verran. Yleisesti tuntuu olevan ihan ok, että yrityksen tai yhdistyksen sivut ovat Facebookissa. Opimme myös, että riittävällä seuraajajoukolla ja tietynlaisilla toimenpiteillä saamme optimoitua hakukone tuloksia. Facebook toimii myös hyvänä keskustelualustana retkiin ja toimintaan liittyen, samalla tulee esiteltyä toimintaa muillekin. Yhteystiedot voi jakaa siellä.

Halusimme myös, että yhdistyksellä on "markkinointi"-kanavat eli muun muassa retkistä voimme kirjoittaa blogimerkintöjä sekä jakaa Instagramissa kuvia. Blogi on oivallinen tapa kertoa myös muille jäsenille retkistä ja tarpeen mukaan päivittää jo retkeltä - vähän kuin live-seurantaa. Instagram tavoittaa aika hyvällä ikähaarukalla jäsenistöä ja on suhteellisen helppoa ylläpitää aktiivista tiliä. Ilman minkäänlaista markkinointia tai kovinkaan aktiivista käyttöä Instagram-tili sai ulkopuolisiakin seuraajia. 

Retkien suunnittelua ja jäsenasioiden hoitoa vartenperustimme Gmail-tilin ja otimme käyttöön Trellon suunnittelu-/projektityökalun. Hyödynsimme yhdistyksen jäsenten keskustelualustana Slackia. Gmailin Drive eli tiedostojen jakaminen helpottaa toimintaa, kun tiedostot ovat niitä tarvitsevien käytössä kaikkialla, mutta loppujen kanavien päivittäminen ja käyttäminen riippuu täysin siitä, löytyykö yhdistyksestä aktiivisia jäseniä. Kaikki käyttämämme kanavat löytyvät mobiiliversioina, joten periaatteessa ylläpitäminen ja päivittäminen on helppoa. Missä vain ja milloin vain. Toiminnan kehittymiseen tarvitaan siis aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, joilla on aito kiinnostus aihetta kohtaan. Riittävän aktiivisella ja "myyvällä" päivittämisellä yhdistyksen on mahdollista tehdä myös jäsenhankintaa näiden kanavien kautta. SoMe toimii mahtavana markkinointikanavana ja jotkut yhdistykset ovat nähneetkin mahdollisuuden jäsenhankintaan markkinoimalla toimintaansa. 

Suunnittelen itse erään yhdistystoiminnan elvyttämistä ja tästä tehtävästä oli valtavan paljon iloa SoMe-kanavien suunnitteluun. Tehtävässä tuli pohdittua jäsenten tavoittamista verkossa ja tämän jakson aikana on tullut löydettyä muutama hyvä työkalu. Isona kysymysmerkkinä on, kuka jaksaa päivittää ja ylläpitää sivuja ja tilejä. Näistä on hyvä sopia etukäteen yhdistyksen jäsenten kanssa. Koko kurssin aikana tutustuin muutamaan uuteen kanavaan, Slackiin ja Trelloon, jotka vaikuttavat hyviltä työkaluilta. Slackin ehdottomana etuna on vapaa liittyminen, eli Whatsappiin verrattuna ei tarvitse tietää jokaisen puhelinnumeroa liittääkseen ryhmään.

Jatkon kannalta, kaikki kanavat on hyvä linkittää keskenään. Meiltä jäi tämä tekemättä. Blogille ja Instagramille saa näkyvyyttä jakamalla päivitykset myös yhdistyksen Facebook-tilillä.