Sosiaalista mediaa on helppo hyödyntää yhdistystoiminnassa yhteydenpitona sekä yhteisöllisyyden työvälineenä. Tehtävä on suunnitella yhdistykselle tai jollekin muulle sopivalle taholle sosiaalisen median kokonaisuus käyttöön. Tehtävä on mielenkiintoinen päästessäni tutustumaan myös itselleni uusiin netistä löytyviin työkaluihin. Kanavia miettiessä on joutunut myös pohtimaan minkä ikäiset ja millaiset ihmiset käyttävät mitäkin kanavaa. 

Olen monasti pohtinut, miten moni pienempi yritys ei ole tehnyt itselleen erikseen omia kotisivuja vaan heidän "kotisivunsa" on Facebookissa. Tähän tehtävään liittyen opin, että Facebookia voi näkyvyyden suhteen hyödyntää kuin omia nettisivuja. Panostamalla tietoja -sivuun yhdistys saa Googlen hakutuloksissa näkyvyyttä samoin kuin linkittämällä Facebook -sivua muualle. Koska valitsimme toteutukseemme kuvitteellisen retkeily-yhdistyksen, totesimme, että jäseniltä tulee varmasti upeita kuvia reissuista. Näiden kuvien jakamisella Instagramissa yhdistys saa lisää näkyvyyttä ja mahdollisesti uusia jäseniä. Ainakin uusia seuraajia. Instagram saadaan helposti linkitettyä yhdistyksen Facebook-tiliin, joten yhdellä jakamisella saadaan upeat kuvat myös Facebook-sivuille.

Instagram valikoitui osittain myös siksi, että yhdistys tavoittelee uusia jäseniä ja nuoremmat käyttäjät tuntuvat hylänneen Facebookin. Sieltä tavoittaa kyllä käyttäjiä, mutta alle parikymppiset paremmin Instasta. Visuaalinen viesti tavoittaa usein uuden sukupolven (ja vanhemmatkin) paremmin ja hyvä, selkeä, lyhyt ja ytimekäs kirjoitettu viesti hyvän kuvan alla toimii loistavana markkinointikeinona yhdistykselle. Yhdistyksellä on jonkin verran yhteistyökumppaneita, joiden tuotteita yhdistyksen jäsenet voivat esitellä Instassa. Tätä kautta yhdisys saa tuloja ja retkien kustannukset ovat kohtuullisia osallistujille.

Yhdistyksen sisäiseen viestintään valitsimme sähköpostin rinnalle Slackin. Slack on Whatsappia näppärämpi tällaisessa yhdistyksessä, jossa ulkoilmaihmiset harrastavat erilaisia alalajeja, koska Slackiin voi tehdä eri kanavia eri lajeille. Reissujen ja retkien suunnittelu on helpompaa rennommalla viestittelyllä kuin jäykemmällä sähköpostilla. Tiedottaminen tapahtuu kuitenkin sähköpostin välityksellä. 

Trello on minulle myös uusi tuttavuus, mutta projektityökaluna näyttää todella hyvälle! Trelloa yhdistys käyttää retkien suunnitteluun, jolloin retken vetäjä voi delegoida tehtäviä muille ja silti tietää missä mennään.

Yhdistyksen tai yrityksen on suunniteltava kanavansa hyvin ja tarkistettava tavoittelemansa kohderyhmän sosiaalisen median käyttäytyminen huolella. Vanhemmat ja nuoret käyttävät eri sovelluksia ja palveluita keskenään, joten kaikkia ei tavoita joka paikasta. Kanavia täytyy ylläpitää ja usein yhdistystoiminnassa se tarkoittaa, että yhdistyksen täytyy toivoa, että jäsenissä on joitakin asiaan vihkiytyneitä ja kiinnostuneita. Aiemmin tarkastelin muutamia yrityksiä sosiaalisessa mediassa ja jo silloin totesin, että osalla päivitysten jakaminen on loppunut kokonaan. Tämän päivän maailmassa se kertoo enemmän huonoa kuin hyvää yrityksestä. Sama pätee aktiiviseen yhdistykseen, mikäli päivityksiä ei juurikaan tehdä, vaikutelma ei ole aktiivinen. Paras lopputulos yhdistyksen tai yrityksen kannalta on nimetä henkilöt, jotka hoitavat sosiaalisen median kanavia vastuualueinaan.